Pierwsze dotacje!

Dziś radosny dla nas dzień

Właśnie dowiedzieliśmy się, że zostały nam przyznane trzy dotacje do małych projektów, które niedawno napisaliśmy do Lidera Pojezierza.

Na wiosnę 2018 roku zaplanowaliśmy trzy atrakcje dla dzieci ze Szkoły Podstawowej w Trzcińsku-Zdroju:

 1. Muzeum w szkole



      Do 1945 r. Trzcińsko-Zdrój było miastem niemieckim, od tego czasu rozpoczęła się jednak nowa karta w dziejach historii miasta, wtedy bowiem wkroczyły tu wojska rosyjskie. Odtąd do Trzcińska-Zdroju - polskiego już miasta, przybywali repatrianci z kresów wschodnich.
      Z okazji rocznicy tego wydarzenia szkoła zaprosiła do siebie Pana Mirosława Wójcika, kolekcjonera, twórcę i założyciela Prywatnego Muzeum Regionalnego w Kierzkowie. Pan Dyrektor jest wyjątkowym człowiekiem z niepowtarzalną osobowością. Jako pasjonat historii naszego regionu dysponuje nie tylko ogromną wiedzą, ale jednocześnie wspaniałym talentem do jej przekazywania. Potrafi bez końca barwnie opowiadać o mało znanych zakamarkach czasu i przestrzeni naszej gminy, wciągając jednocześnie słuchacza w świat wyobraźni, gdzie można jak żywe poznać postaci i zdarzenia z przeszłości.
      Gość przywiezie ze sobą część swoich zbiorów z czasów II Wojny Światowej. Zaprezentowane zostaną uczniom autentyczne zachowane przedmioty, których każdy uczeń będzie mógł dotknąć, wziąć do ręki i zadawać wszystkie możliwe pytania.
     Dodatkowym tematem spotkania będzie również przestrzeganie bezpieczeństwa w razie przypadkowego znalezienia przedmiotów nieznanego pochodzenia (niewybuchów). Uczniowie zostaną poinstruowani jak zachować się w razie znalezienia niebezpiecznego przedmiotu. 

2. Gra terenowa

     Działanie polega na aktywnym zwiedzaniu miasta połączonego z poszukiwaniem ukrytych punktów, w których znajdują się zabytki. Gra miejska jest nie tylko dobrą zabawą, ale zwraca uwagę uczestników na ukryte walory i subtelności starego miasta Trzcińska–Zdroju. Uczestnicy bawią się, a jednocześnie poznają, odkrywają miasto z zupełnie innej perspektywy. Uczniowie podzieleni na grupy i wyposażeni w mapy odkrywają obiekty, o których wcześniej nie wiedzieli. Trop wyznaczają fotografie zabytków, trudnych do odnalezienia detali architektonicznych, obiektów przyrodniczych i geologicznych, które po połączeniu z treścią mapy w sposób bardzo pośredni i nieoczywisty, ale w końcu, dzięki wnikliwej obserwacji otoczenia, stają się wskazówkami prowadzącymi do celu.
      Po spacerze na uczestników będzie czekał poczęstunek/drugie śniadanie – owoce, kanapki i napoje.
    W Izbie Pamięci uczniowie oglądając przedmioty codziennego użytku, którymi posługiwali się dawni mieszkańcy miasteczka, rozwiążą kolejne zadania: na podstawie instrukcji obsługi będą musieli odszukać odpowiednie narzędzia, nazwać naczynia służące do wypieku chleba, napisać jak działa żelazko z duszą, rozpoznać wśród eksponatów lutownicę, czy magiel. W drugiej części Izby Pamięci, gdzie znajduje się tzw. muzeum geoparku, czyli ekspozycja o tematyce geologicznej, uczniowie uzupełnią karty pracy wyszukując wiadomości na temat skał i skamieniałości oraz walorów przyrodniczych naszego regionu.
      Na zakończenie odbędzie się projekcja archiwalnych filmów o Trzcińsku-Zdroju.

3. Outdoor - nauczanie przez działanie:

      Działanie polega na organizacji wyprawy połączonej z nauką w warunkach plenerowych dla grupy 10 dzieci ze Szkoły Podstawowej w Trzcińsku-Zdroju.
      W tygodniu poprzedzającym  wyprawę dzieci przygotowują określone tematy i materiały.
      W dzień wyjazdu pakują swoje plecaki, namioty, śpiwory i prowiant na przyczepkę i po południu jadą na rowerach w dzikie pole na wyznaczone miejsce zbiórki. Tam rozbijają namioty, rozpalają ogniska, budują latryny, przygotowują i jedzą wspólną kolację. Wspólnie i w małych grupach rozwiązują i wypełniają różne zadania i dzielą się ich rezultatami z pozostałymi uczestnikami wyprawy.
      Drugiego dnia od rana przygotowywane jest na ognisku wspólne śniadanie, dzieci dokańczają i podsumowują pracę rozpoczętą poprzedniego wieczora, spisują swoje wrażenia, opinie i uwagi na temat przeżytej przygody. Następnie wszyscy zbierają swoje rzeczy, składają namioty, sprzątają miejsce po obozowisku, aby nie zostawić po sobie śladów.
      W ciągu następnego tygodnia dzieci wraz z nauczycielami omawiają zdobyte doświadczenia i przygotowują album pamiątkowy.


Ogromnie cieszy nas, że będziemy mogli zrobić coś dla dzieciaków, one pewnie będą cieszyły się najbardziej.